Text & Foto Heidi Hendersson
Det duggar tätt vid den lummiga strandkanten i Eckerö där cirka 180 ungdomar och 80 ledare från stora delar av Svenskfinland samlats för att umgås och lära sig tillsammans. På vägen pågår en övning där en grupp ger hjärt- och lungräddning i väntan på flygassistens.
– Det här är deras kursprov på Actionkursen, säger Jari Suvanto, organisationshandledare.
Vi befinner oss på Finlands svenska Brand- och Räddningsförbunds sommarläger som i år hålls vid Sandviken i Eckerö på Åland. Här deltar ungdomar från Åland, Åboland och Nyland. Det handlar om ett fem dagars läger där varje deltagare får utbildning beroende på ålder och erfarenhet.

Från vårt distrikt är det fyra personer som börjar på den svenska räddarutbildningen i höst. Jag tror att våra kurser hjälper till att sporra, säger Jari Suvanto
Problemlösning och praktiska kunskaper
Vid vägen hittar vi en av ledarna, Ella Hilander, som har brandkåren i blodet.
– Jag har varit med hela livet. Alla mina syskon är med.
Förutom livsviktiga kunskaper har brandkåren varit en källa till gemenskap för henne.
– Det är samhörighet och samarbete.
Ungdomsledaren Gustaf Eriksson håller med om att gemenskapen lockar.
– Man lär sig också att lösa problem.
Lägerdeltagaren Elliot Sanchez, har varit aktiv i sex år inom brandkåren. På årets läger har han fått flera nya praktiska kunskaper.
– Det bästa med det här lägret har varit att få göra grundklarering, när man kastar ut slangar och sprutar vatten.

Elliot Sanchez och Malte Danielsson är två av de åländska deltagarna i lägret.
Vad har du lärt dig inom din hobby som du tycker är bra att kunna för framtiden?
– Hur man gör knopar runt verktyg för att hissa upp dem på höga höjder, säger han med ett leende.
Duktig deltagare får åka helikopter
Genom duggregnet skär plötsligt ljudet av helikopterblad. Ett tiotal ungdomar ställer sig och kikar uppåt. Ambulanshelikoptern landar på gräset en bit bort och yrkespersoner skyndar ut i riktning mot livräddarna.
De utbyter information och livräddningen fortsätter med ett stort gäng som publik. I scenariot ska nu den skadade personen flyttas till helikoptern och flygas till sjukhuset. Men det blir inte plastdockan som får åka tillbaka ovan molnen. I stället överraskas en kursdeltagare. Den som får åka med i helikoptern har valts ut för att hen visat framfötterna under lägret. Den här dagen råkar det bli Jaris dotter Hedda Suvanto.
– Hon har en förmåga att göra det där lilla extra, säger kursledaren Bosse Karlsson som får ge henne det glada beskedet.

Hedda Suvanto blev lägrets primus och fick en tur i helikoptern.
– Det här är en grej man nog bara upplever en gång i livet, säger Hedda Suvanto och gör sig redo för avfärd.
Suvanto har varit med i brandkåren ända sedan hon var liten.
– Jag tycker det är mångsidigt och det ger mycket kunskap för livet.
Studiepoäng som incitament
Pappa Suvanto ser stolt på när dottern flyger i väg. Själv har han varit med i frivilliga brandkåren sedan 1983 och fått med stora delar av familjen i verksamheten.
– Men kraven har ökat sen jag gick med, samma är det med kraven på behörighet.
Därför ordnas en rad olika utbildningar och kurser inom ramarna för förbundet. För att öka incitamentet till att delta är det nu möjligt att få studiepoäng för att delta.
– Amy Jägerskiöld på SFV introducerade oss i den här valideringsprocessen.
Hur gagnar det er som förbund?
– Det är värdefullt! Deltagaren får studiepoäng genom ett fungerande samarbete och en enkelt metod.
Amy Jägerskiöld, som är pedagogisk planerare på SFV, berättar att man jobbat med valideringar sedan 2016. Sedan 2021 har man gjort det mer systematiskt och målmedvetet för att standardisera och öka kunskapen inom civilsamhället samt möta kraven från utbildningsstyrelsen.
– Vi vill visa på det viktiga lärandet som sker här. Många av utbildningarna håller jättehög nivå.
SFV:s studiecentral, som officiell läroanstalt, fungerar som en pedagogisk garant för kurserna och ser till att de uppfyller kvalitetskraven för en utbildning som ger studiepoäng.
– Det är ett arbete som kräver ett pedagogiskt tänk som vi stöder organisationerna i.
"Vi vill visa på det viktiga lärandet som sker här. Många av utbildningarna håller jättehög nivå."
Över femtio personer har redan samlat studiepoäng i år. I generella drag kan man säga att en studiepoäng motsvarar 27 timmars arbetstid och utgår ifrån kompetensbaserade beskrivningar med mål för kunnande. Som deltagare är det fritt fram att plocka på sig hur mycket studiepoäng som helst från den fria bildningen.
– Man kan anhålla om att använda det för vidare utbildning. Det ser också bra ut när deltagarna letar jobb eller vill visa på sina kunskaper och att de varit aktiva på sin fritid och sysslat med olika slags lärandeaktiviteter, säger Jägerskiöld.
Hittills har över 50 deltagare i år fått en studiepoängsrekommendation, som omfattar bland annat olika färdighetsutbildningar, ledarskapsutbildningar och arbetslivsrelaterade utbildningar.
Varför är det viktigt att värdesätta fri bildning?
– Den tar tillvara det frivilliga lärandet och det livslånga lärandet som bygger på nyfikenhet och eget intresse. Det handlar också om att främja lokaldemokratin.
Sporrande kurser ger proffs i framtiden
Ingen av de kortare kurserna under brand- och räddningsförbundets sommarläger kan valideras, men förhoppningen är att ungdomarna får mersmak och söker sig till de mer omfattande kurserna senare. Studiepoängsberättigade kurser inom förbundet är bland annat första hjälp, vägtrafikräddning och gruppledarutbildning.
"Jag tror att våra kurser hjälper till att sporra."
– Flera har nog målsättningen att delta, säger Jari Suvanto.
Förhoppningen från förbundets sida är sedan att fler också väljer att göra branschen till sitt yrke.
– Det är en ökande trend. Från vårt distrikt är det fyra personer som börjar på den svenska räddarutbildningen i höst. Jag tror att våra kurser hjälper till att sporra.
Deltagaren Elliot Sanchez öppnar för en framtid inom räddningsverksamheten.
– Kanske, man vet aldrig!
Validera med SFV
Validering betyder att man identifierar och erkänner kunskaper och färdigheter, ett sätt att synliggöra det man lärt sig. Inom den fria bildningen ska utbildningar som ger studiepoäng beskrivas utifrån tydliga mål för kunnande.
De utbildningar inom föreningslivet som ger studiepoäng hittas i SFV:s studiecentrals läroplan och sker som ett samarbete mellan Studiecentralen och föreningarna och förbunden. De studiepoäng som deltagarna får registreras i Utbildningsstyrelsens nationella databas Koski och syns sedan i deltagarens studieregister.
Med hjälp av studiepoängsrekommendationen kan du som deltagare:
- Anhålla om att få studiepoängen tillgodoräknade inom den formella utbildningen (till exempel inom yrkesutbildning eller gymnasium).
- Synliggöra det lärande som du har fått i din fritidsverksamhet för en bredare målgrupp som till exempel arbetsgivare.
- Bestyrka ditt kunnande, färdigheter eller kompetenser till exempel i en ansökan.
