Text: Sanna Mandelin
Foto: Sebastian Sundin
Första priset på 5 000 euro ges enligt tävlingsjuryns motivering till novellen Djävul, där Markus Vestersund med stilkänsla och konstnärlig drivenhet skildrar en intim relation mellan ett berättarjag och djävulen, en gestalt med både mänskliga och demoniska attribut. Vardagsrealism och effektfull fantastik samspelar i en novell som både är oroväckande, kuslig, ömsint och vemodig.
Andra priset på 3 000 euro går till Iris Härö, bosatt i Borgå, och tredje priset på 2 000 euro går till Nela Silfverberg från Mariehamn.
Varsitt hedersomnämnande tilldelas Vera Arhippainen, Kyrkslätt, och Alex Nyman, Lillby.
"Segern är en sporre framåt"
Markus Vestersund har skickat in bidrag till tävlingen i tio år. Att nu vinna känns både som en bekräftelse och en sporre framåt. Arvid Mörne-tävlingen har, berättar han, varit en viktig drivkraft genom åren.
– Jag har skickat in bidrag varje år sedan jag var femton år. Det har varit en motivation att ha något att skriva för.
Han uppskattar särskilt att tävlingen inte har något givet tema.
– Det ger så mycket möjligheter till kreativitet att bara formen är bestämd till noveller eller dikter.
Drömmen som blev till en novell
Markus Vestersund väljer sina ord med eftertanke. När han beskriver skrivandet gör han det med få men precisa formuleringar.
– Det är ett utlopp för många känslor och ett sätt att bearbeta svåra situationer.
"Jag drömde att en nära vän hade gått bort, även om hen är i högsta grad levande. Hela dagen kände jag påtagligt en skugga över mig."
Inspirationen till vinnarnovellen Djävul kom från en dröm han hade.
– Den första textraden i novellen är faktiskt sann. Jag drömde att en nära vän hade gått bort, även om hen är i högsta grad levande. Hela dagen kände jag påtagligt en skugga över mig.
Vestersund har en stor fascination för symbolik och religion. Också i den här novellen vävs de in som bärande motiv.
Vill vara en kreativ förebild
Förutom skrivandet studerar Markus Vestersund musikpedagogik på Novia i Jakobstad. Han berättar att han valde pedagogiken för att kunna inspirera andra.
– Jag måste tacka alla som fått mig att fortsätta läsa, skriva och vara kreativ. Jag vill vara en förebild eftersom det kreativa utloppet har haft så positiva konsekvenser för mitt liv.
"Det är en sådan glädje att få ägna sig åt konst och kultur."
Vestersund har många kreativa strängar på sin lyra. Som musiker uppträder han under artistnamnet moster, och ett debutalbum släpps i vinter.
– Jag är nyfiken på att få utforska skrivandet vidare. Jag har många drömmar inom flera områden. Det är en sådan glädje att få ägna sig åt konst och kultur.
Vad han ska göra med vinstsumman har han inte ännu tänkt på.
– Det är absolut inte det som känns mest värdefullt, det är en annan typ av bedrift. Men visst känns det ju som en trygghet som studerande – det är ju lite tuffare tider nu.
Juryn: Få traditionella berättelser
Juryns ordförande Fredrik Hertzberg berättar att juryn ser flera gemensamma teman i årets tävling. Många av de 84 bidragen kan kategoriseras som tillståndslitteratur, där skribenten undersöker stämningar och känslotillstånd. Tydliga berättelser med handling och dramatisk utveckling fanns det färre av.
"Det är mycket hunger, sjukdom och begär – men inte så mycket erotiskt begär."
– Vanliga teman är sorg, skuld, skam, förlust och ensamhet. Också psykisk ohälsa och ätstörningar beskrivs, men ofta indirekt.
Ett annat tydligt tema är kroppens roll.
– Det är mycket hunger, sjukdom och begär – men inte så mycket erotiskt begär.
De relationer som skildras är sällan harmoniska eller lyckliga.
– Relationerna i novellerna fungerar ofta som katalysatorer som förstärker de känslotillstånd som skildras.
"Vinnarnovellerna vågar lite mera"
Hertzberg säger att det var positivt att många texter experimenterar med tid och berättarstruktur.
– Vinnarnovellerna vågar lite mer än de andra, både språkligt och tankemässigt. De har större djup och komplexitet. Som det sägs i motiveringen för det vinnande bidraget: Läsaren lockas att ställa frågor, utan att få några enkla svar.
Hertzberg framhåller att tävlingen är en viktig möjlighet för unga att skriva och utforska mening i tillvaron genom litteraturen.
– Man kan inte dra slutsatser om hur unga människor mår utifrån de här novellerna. När man sätter sig ner och skriver dras man ofta till det som skaver eller gör ont, det ger en sorts nerv åt skrivandet. Mörkret kan ibland renodlas och överdrivas för att åstadkomma en konstnärlig effekt. Men nog kan man se att livet för många unga i dag präglas av en viss kontaktlöshet och oro.
I Arvid Mörne-tävlingens jury satt också författaren och förläggaren Ralf Andtbacka och novellisten Stina Stoor.
Du kan läsa Markus Vestersunds novell Djävul och de andra premierade texterna samt juryns motiveringar här.
